Javno naročanje – kaj pomeni besedna zveza in kaj zajema?

Javno naročanje je postopek, ki ga uporabljajo javni organi in drugi subjekti, ki delujejo v javnem interesu, za pridobivanje blaga, storitev in gradenj. V Sloveniji je javno naročanje urejeno z Zakonom o javnem naročanju (ZJN-3), ki temelji na direktivah Evropske unije in določa pravila, postopke ter načela za zagotavljanje transparentnosti, enakopravne obravnave ponudnikov, gospodarne porabe javnih sredstev ter spodbujanja konkurence.

Ključni namen javnega naročanja je zagotavljanje učinkovitosti pri porabi javnih sredstev in preprečevanje korupcije. Javni naročniki, ki vključujejo državo, občine, javne zavode in druga javnopravna telesa, so dolžni upoštevati pravila, ki zagotavljajo pošteno konkurenco med ponudniki in omogočajo, da se izbira najugodnejša ponudba glede na kakovost, ceno in druge relevantne dejavnike. Zakonodaja predvideva različne vrste postopkov, ki jih lahko javni naročniki uporabijo glede na vrednost in kompleksnost naročila.

Javno naročanje

Javno naročanje poteka po določenih načelih

Javno naročanje oz. javna naročila so skupek dejanj, ki jih naročniki opravijo s ciljem gospodarne nabave blaga, storitev ali gradbenih del. Javni naročniki so vsi posredni in neposredni uporabniki državnega proračuna, pa tudi organizacije, ki so nosilke državnih pooblastil. V Republiki Sloveniji je zavezanih že več kot 2000 naročnikov.

Na drugi strani je ponudnik v razmerju javnega naročanja lahko vsaka pravna ali fizična oseba, registrirana za dejavnost, ki je predmet javnega naročila. Ponudniki so lahko tako domače kot tudi pravne tuje osebe ali drugi ponudniki, Zakon o javnih naročilih pa zaradi približevanja zakonodaje Evropski uniji ne daje nikakršne prednosti domačim ponudnikom.

Javni naročniki ne smejo dajati prednosti določenim ponudnikom ali diskriminirati na podlagi nacionalnosti, velikosti podjetja ali drugih nerelevantnih kriterijev. To načelo spodbuja zdravo konkurenco med ponudniki, kar običajno vodi do boljših pogojev za naročnike in višje kakovosti izvedenih storitev ali dobavljenega blaga.Vsako javno naročilo mora biti objavljeno v Uradnem listu Republike Slovenije d.o.o., zraven tega pa se lahko objavljajo tudi v drugih javnih glasilih.

Eden od temeljnih elementov, ki jih vsebuje javno naročanje je načelo transparentnosti, ki zahteva, da so odprti postopki javnega naročila jasni, da se omogoči spremljanje in preverjanje vseh faz. To vključuje objavo razpisne dokumentacije, ki vsebuje podrobne zahteve naročnika, pogoje za sodelovanje, merila za izbiro in navodila za oddajo ponudb. Prav tako je pomembno, da so vse informacije o javnih naročilih, vključno z objavami razpisov, odločitvami in sklenjenimi pogodbami, dostopne javnosti prek portala javnih naročil ali drugih uradnih kanalov.

Odprti postopek javnega naročila

Odprti postopek javnega naročila in nujnost pridobitev poklicne kvalifikacije

Glede na vrednost javnega naročila se uporabljajo različni postopki. Za naročila, ki presegajo določene pragove, veljajo strožja pravila, kot je odprti postopek javnega naročila, kjer lahko sodeluje vsak zainteresiran ponudnik in omejeni postopki, kjer se lahko ponudbe oddajo le na povabilo naročnika. Za manjša naročila pa zakon dovoljuje poenostavljene procese, ki so hitrejši in manj formalni, vendar morajo še vedno spoštovati temeljna načela zakona.

Odprti postopek javnega naročila je ena izmed osnovnih in najbolj pogosto uporabljenih oblik postopkov, ki jih zakonodaja predvideva za oddajo javnih naročil. Ta postopek je zasnovan tako, da omogoča največjo možno transparentnost in konkurenco, saj v njem lahko sodeluje vsak zainteresiran ponudnik, ki izpolnjuje vnaprej določene pogoje. Temelj odprtega postopka je, da je dostopen vsem gospodarskim subjektom, kar zagotavlja široko udeležbo in s tem povečano možnost pridobitve najboljše ponudbe glede na določena merila.

Javno naročilo odprti postopek

Eden ključnih elementov odprtega postopka javnega naročila je, da ne omejuje števila sodelujočih ponudnikov. Vsak gospodarski subjekt, ki izpolnjuje pogoje, ima pravico oddati ponudbo, ne da bi moral pred tem opraviti kakršnokoli predhodno kvalifikacijo. To povečuje odprtost postopka in spodbuja konkurenco med ponudniki, kar je v interesu naročnika, saj vodi do bolj kakovostnih in cenovno ugodnih ponudb.

Ker je javno naročanje torej precej razširjeno je dobro, da so osebe, ki so s procesom javnega naročanja v stiku ter o postopku tudi ustrezno izobražene. S tem namenom v Uradnem listu Republike Slovenije d. o. o. ponujamo kandidatom možnost pridobitve dodatnih poklicnih kvalifikacij s področja javnega naročanja. Pridobitev poklicne kvalifikacije poteka tako, da se kandidat najprej udeleži izobraževanj na temo javnega naročanja, kjer bomo obdelali vsa področja, ki spadajo v javno naročanje. Govora bo o odprtem postopku javnega naročanja, o portalu za javno naročanje pa tudi javnem naročilu za odvetniške storitve.

Po končanih predavanjih in delavnicah, ki jih bodo izvedli predavatelji, podkovani s strokovnim znanjem, bo posameznik za pridobitev poklicne kvalifikacije, moral opraviti tudi izpit. Po uspešno opravljenem izpitu posameznik prejme tudi certifikat s katerim lahko dokaže pridobljeno kvalifikacijo s področja javnega naročanja. Podelitvi certifikata pa sledi tudi vpis v register nacionalnih poklicnih kvalifikacij, ki je javno dostopen.

Javno naročilo za odvetniške storitve

Javno naročilo odprti postopek - kvalifikacije javnega naročanja bodo po uspešno opravljenem izpitu vpisane v register

Za javno naročilo odprti postopek je pomembno, da so zahteve in pogoji za sodelovanje v razpisni dokumentaciji jasno opredeljeni, saj morajo ponudniki pripraviti celovite ponudbe brez možnosti dodatnih pogajanj z naročnikom. Ponudbe morajo vsebovati vse zahtevane informacije in dokumente, ki dokazujejo, da ponudnik izpolnjuje pogoje za sodelovanje ter da je ponudba skladna s tehničnimi specifikacijami in drugimi zahtevami. Pomanjkljivosti v ponudbi, kot so manjkajoči dokumenti ali neizpolnjevanje zahtev, lahko privedejo do izločitve ponudbe, zato je natančnost pri pripravi ponudbe ključnega pomena.

Po preteku roka za oddajo ponudb naročnik pristopi k odpiranju ponudb, kar mora biti za javno naročilo odprti postopek javno in dokumentirano. Odpiranje ponudb omogoča preverjanje, ali so bile vse ponudbe oddane pravočasno in ali vsebujejo osnovne elemente, ki jih zahteva razpisna dokumentacija. Nato sledi faza pregleda in ocenjevanja ponudb, v kateri naročnik preveri njihovo skladnost z razpisnimi zahtevami ter jih oceni glede na vnaprej določena merila. Merila za izbiro najugodnejše ponudbe so običajno povezana z najnižjo ceno ali ekonomsko najugodnejšo ponudbo, ki vključuje tudi druge dejavnike, kot so kakovost, trajnost, rok izvedbe ali inovativnost.

Odprti postopek javnega naročila zagotavlja visoko stopnjo preglednosti, saj morajo biti vse informacije javno dostopne. To vključuje objavo obvestila o naročilu, razpisne dokumentacije, odločitve o oddaji naročila ter pogodbe z izbranim ponudnikom, kar zmanjšuje tveganje za nepravilnosti in omogoča ljudem spremljanje porabe javnih sredstev. Javno poročilo odprti postopek spodbuja tudi konkurenčnost na trgu, ker omogoča sodelovanje širokega kroga ponudnikov – tudi malih in srednje velikih podjetij. Sistem prispeva k večji raznolikosti ponudb in spodbuja razvoj novih rešitev in inovacije.

Javno naročilo za odvetniške storitve

Javno naročilo za odvetniške storitve je postopek, s katerim javni naročnik – torej država, občina, javni zavod ali drugo javnopravno telo – pridobi pravne storitve od odvetnikov ali odvetniških družb v skladu z zakonom, ki ureja javno naročanje.

JAVNO NAROČILO ZA ODVETNIŠKE STORITVE

Odvetniške storitve se obravnavajo kot posebna vrsta storitev, za katere veljajo posebna pravila in prilagoditve v postopkih naročanja, saj vključujejo občutljive pravne zadeve, ki pogosto zahtevajo zaupnost, strokovno znanje in neposredno sodelovanje z naročnikom.

Javno naročilo za odvetniške storitve mora biti v razpisni dokumentaciji jasno opredeljeno: narava in obseg storitev ter posebne zahteve, povezane z varovanjem zaupnih informacij. Odvetniške družbe pa morajo zagotoviti, da izpolnjujejo vse zahtevane pogoje.

Javno naročilo za odvetniške storitve

vir: https://www.uradni-list.si/