Zakoni in njihovo poznavanje: UL info tok, nova storitev Uradnega lista Republike Slovenije

Zakoni v Republiki Sloveniji so pestri, zakonodaja pa široka in hkrati tudi večkrat spremenjena. Posamezniki, ki se znajdejo na trgu dela v različnih pravnih sferah, morajo spremembam slovenske zakonodaje slediti. Vendar to ni dovolj. Zakone je potrebno tudi razumeti in delovati v skladu z duhom v katerem so bili napisani.


Kaj so e-komentarji zakonov in zakaj so se razvili?

Prav to, da se zakonodaja hitro spreminja, pa velikokrat povzroča tudi težave. Pravne norme so namreč velikokrat dvoumne, razlagamo pa jih lahko na različne načine, kar ustvarja težave ne samo pri delovanju subjektov na trgu, pač pa tudi pri ustvarjanju sodne prakse, saj so si odločbe sodišč po državi lahko tudi nasprotujoče. S tem namenom so se razvili komentarji zakonov, ki jih spišejo strokovnjaki posameznega pravnega področja. V komentarjih zakonov lahko najdemo opis in razlago zakonskih določb, ki nam pomaga razumeti duh, v katerem je bila zakonska norma napisana in njen pomen.

Zakonodaja, zakoni in javna naročila


Uradni list Republike Slovenije predstavlja novo storitev, imenovano UL info tok

Komentarji slovenske zakonodaje so tudi najbolj prepoznaven produkt založbe Uradnega lista Republike Slovenije. Da boste do njih lahko dostopali na enostaven način, in pravzaprav povsod, smo v podjetju Uradni list Republike Slovenije, v sklopu storitve UL info tok, pripravili tudi e-komentarje slovenske zakonodaje. Gre za tiskane komentarje, ki smo jih izdali še v digitalni obliki.


Komentar zakona o javnih naročilih je eden izmed najbolj iskanih komentarjev pri nas

Javno naročilo pomeni pisno sklenjeno odplačno pogodbo med naročnikom in določenim gospodarskim subjektom. ZJN-3 velja za enega izmed bolj kompleksnih zakonov, poleg tega pa ga uporabljajo številni posamezniki, za katere je nujno, da določbe dobro poznajo in jih razumejo. Zato ni nič nenavadnega, da je med zelo iskanimi prav komentar ZJN-3.


Kakšne spremembe je ZJN-3 vnesel v naš pravni red?

ZJN-3 je bil sprejet leta 2015 in je v Republiko Slovenijo vnesel novo ureditev javnega naročanja. Zakon je prvi, ki v enem predpisu združuje urejanje dveh področij. Gre za javno naročanje za klasične naročnike in javno naročanje na t. i. infrastrukturnem področju.

ZJN-3 spodbuja zeleno in socialno naročanje ter večjo udeležbo malih in srednjih podjetij v procesu javnega naročanja. Z dodano socialno noto se temeljito spreminjajo zahteve po izpolnjevanju pogojev na strani ponudnikov, obenem pa ZJN-3 prinaša drugačna pravila za dokazovanje in tudi za preverjanje ponudb. Ne nazadnje pa ne moremo mimo tega, da zakonodaja na področju javnega naročanja med drugim prinaša še prehod na popolno elektronsko naročanje.

Med avtorji komentarja ZJN-3 so strokovnjaki, ki se lahko na področju javnih naročil pohvalijo z večletnimi izkušnjami v praksi, nekateri med njimi pa so aktivno sodelovali tudi pri nastajanju zakonodaje na tem področju. Ob tem, ko razlagajo vse pomembne zakonske spremembe in razloge zanje, vključno s tem, kako se te zakonske norme navezujejo na nekatere druge predpise, posamezne določbe zakona komentirajo predvsem s praktičnega vidika.


Nič manjši ni pomen stvarnopravnega zakonika, katerega komentar predstavljamo pri nas

Zelo pomemben komentar slovenske zakonodaje in komentar, ki je v založbi Uradnega lista Republike Slovenije zelo iskan, pa je tudi komentar stvarnopravnega zakonika. Gre za zakonik, ki je v slovenski sistem civilnega prava vnesel moderno ureditev stvarnopravnih razmerij in jih tudi celovito uredil. Pravna in sodna praksa sta se v tem času morali prilagoditi številnim novostim, ki jih je zakon utemeljil. S sistemskega vidika je najpomembnejši poudarek zakona na drugačni ureditvi nepremičninskih razmerij. Naš sistem namreč ureja tako, da je le-ta popolnoma primerljiv s pravnimi sistemi, ki temeljijo na primarnosti načela superficies solo cedit in konstitutivnosti zemljiškoknjiž­nega vpisa.

Avtorji komentarja stvarnopravnega zakonika so se tokrat odločili za nekoliko drugačen pristop. Koncept so postavili bliže praktikom, saj v komentarju bolj kot samo teorijo predstavljajo stališča in odločitve, ki jih narekuje sodna praksa.  Ta je v letih po uveljavitvi Stvarnopravnega zakonika bogata, pa tudi sistematično in kritično obdelana. Kljub vsemu pa komentar ni zgolj pregled sodne prakse.  

V e-komentarju zakona, ki ga predstavljamo v Uradnem listu Republike Slovenije, gre za strokovno delo s poglobljenim pogledom k posameznim določbam zakonika. Posebej so obravnavne odločitve, ki prinašajo bodisi povsem nova stališča bodisi se razlikujejo od uveljavljenih stališč sodne prakse slovenskih sodišč. Nenazadnje pa smo priča še neusklajenosti stališč med različnimi oddelki Vrhovnega sodišča Republike Slovenije, kar lahko v to področje zakonodaje vnese še več nestanovitnosti.

Kljub temu, da je e-komentar zakona praktično naravnan, pa mu seveda ne manjka teoretični del. Je pa tudi ta del po vsebini in obsegu prilagojen uporabnikom v praksi - zlasti odvetnikom, notarjem in sodnikom. Komentar najprej analizira posamezen institut oziroma posamezno določbo zakonika, vključno s sodno prakso, temu pa sledi sistematičen in pregleden prikaz jeder sodnih odločb.

Oba e-komentarja lahko sedaj najdete tudi v e-obliki na portalu UL info tok.