E boniteta – kako poteka preverjanje in izdelava bonitetne ocene podjetja?
E boniteta ali bonitetna ocena podjetja – s stališča uporabnika eno izmed najpomembnejših meril s pomočjo katerih uporabnik presoja finančno zanesljivost svojih poslovnih partnerjev. S pomočjo preverjanja bonitete podjetij lahko ugotovimo ali bomo od poslovnega partnerja dobili plačilo ali ne ter tudi ali bo poslovanje uspešno še v prihodnje.
Dobra e boniteta namreč navzven izraža neke vrste potrdilo o tem, da gre za finančno zanesljiv oz. zaupanja vreden gospodarski subjekt. Prav zato je preverjanje bonitete podjetij v praksi zelo pogosto.
Kaj e boniteta sploh je oz. kako poteka izdelava bonitetne ocene podjetja?
Preverjanje bonitete podjetja poteka s pomočjo analize poslovanja podjetja v preteklem poslovnem letu. Analiza je namenjena oceni poslovanja. Z e boniteto prikazujemo uspešnost in učinkovitost podjetja na trgu. Višja, kot je bonitetna ocena podjetja, manjša so tveganja pri poslovanju s takšnim gospodarskim subjektom.
Za pripravo e bonitet poskrbijo bonitetne hiše
Analiza podjetja, na kateri temelji tudi izdelava bonitetne ocene, se pripravlja na osnovi računovodskih izkazov. E boniteto podjetja pripravi bonitetna hiša. Teh je več, vsaka pa ima svoje kriterije in kazalnike s pomočjo katerih se loti preverjanja bonitete podjetja. Se pa v grobem za analizo poslovanja podjetja uporabljajo enaki kazalniki.
Statična in dinamična bonitetna ocena podjetja – kakšna je razlika?
Praksa nam ponuja statično, pa tudi dinamično vrsto e bonitete podjetja. Izdelava bonitetne ocene, ki je statična je precej preprosta. Izračuna se namreč na podlagi kazalnikov likvidnosti iz letnega poročila. Pri dinamični oceni je preverjanje bonitetne ocene nekoliko zahtevneje, saj govorimo o spremenljivi vrednosti. Nanjo vplivajo variabilni dejavniki, kot so na primer:
- čas trajanja blokad transakcijskih računov;
- število in izid sodnih postopkov, v katerih je subjekt udeležen;
- davčni in drugi dolgovi;
- glavna in vzporedna (sekundarna) dejavnost;
- likvidnost;
- razmerje med prihodki v javnem in zasebnem sektorju.
Kateri kazalniki se uporabljajo pri preverjanju bonitete podjetja?
Preverjanje bonitete podjetja temelji na analizi različnih finančnih kazalnikov. Izbor kazalnikov je omejen na šest najbolj relevantnih, ki jih bonitetne hiše pri izdelavi e bonitete tudi najpogosteje uporabljajo. Pri poslovanju podjetja se najpogosteje preverja ali je podjetje likvidno in uspešno, zato so kazalniki ločeni po katergorijah in sicer:
- kazalniki plačilne sposobnosti (likvidnosti)
- delež dolga v financiranju
- kazalnik kratkoročne solventnosti
- kazalnik odplačevanja oz. servisiranje dolga
- kreditna izpostavljenost iz poslovanja
Kako lahko bonitetne ocene podjetja razdelimo?
Bonitetne ocene podjetij lahko razdelimo na tri vrste:
- kreditna bonitetna ocena podjetja (credit rating);
- nekreditna bonitetna ocena podjetja (non-credit rating);
- ostale bonitetne ocene (other ratings).
Poznamo pa tudi lestvico bonitetnih ocen. Kljub temu da se lestvice bonitetnih ocen od ocenjevalca do ocenjevalca razlikujejo, nam lahko podajo kvaliteten uvid v to, kako zanesljivo bo naše poslovanje s podjetjem, s katerim želimo poslovati. E boniteta podjetja je navadno opredeljena s črko od A do E ali s številko od 1 do 10. Najboljši bonitetni razred se tako ocenjuje z A oz. 10 in najslabši s črko E oz. s številko 1.
Katera e boniteta je tista najzanesljivejša?
Najzanesljivejša so tista podjetja, ki se lahko pohvalijo z e boniteto A+, AA+ ali celo AAA. Če se podjetje lahko pohvali s takšno bonitetno oceno, predstavlja zanesljivega poslovnega partnerja, ki redno poravna vse svoje obveznosti.
Preverjanje bonitete tujih podjetij je še posebej pomembno
Veliko poslovnih subjektov se sprašuje tudi, kako poteka preverjanje bonitete tujih podjetij. Če podjetje posluje s tujino, je preverjanje e bonitete še posebej pomembno. Tako se bomo lahko namreč elegantno izognili težavam z neplačili, ki v primeru poslovanja s tujino lahko predstavljajo še večjo težavo kot neplačilna disciplina doma – neplačane račune je v tujini namreč precej težje izterjati.
Preverjanje bonitete podjetja naj se vrši v rednih obdobjih
Preverjanje bonitete podjetij je priporočljivo zmeraj – ne samo, kadar sklepamo nova poslovna partnerstva, pač pa tudi v stalnih partnerstvih. Trg je namreč precej nepredvidljiv in redno preverjanje e bonitete poslovnih partnerjev nam lahko prihrani številne negativne posledice neplačevanja računov.
Razen za kupce in dobavitelje je koristno pridobiti e boniteto tudi za konkurente in lastno podjetje. Z bonitetno informacijo o svojem podjetju lahko namreč dokažemo uspešnost lastnega podjetja.
Kako zvišati bonitetno oceno podjetja v svoji lasti?
Če se tudi vi sprašujete, kako lahko zvišate bonitetno oceno podjetja, vam tukaj ponujamo nekaj nasvetov. Najpomembneje je, da pravočasno poravnate vse svoje dolgove. Pri tem je seveda ključnega pomena, da redno spremljate spremembe vaših poslovnih partnerjev, saj lahko poslovanje vaših dobaviteljev in kupcev bistveno vpliva na varnost in uspešnost vašega poslovanja.
Da bo e boniteta vašega podjetja višja, si je dobro zastaviti tudi dolgoročni načrt za manjšo kreditno izpostavljenost, morebitne blokade podjetja pa je potrebno reševati takoj.
Možnost izdelave bonitetne ocene podjetja v Converta d. o. o.
Tudi v podjetju Converta d. o. o. ponujamo možnost izdelave bonitetne ocene podjetja in vplogleda vanje.
Bonitetno oceno terjatev izdelamo na podlagi naslednjih kriterjev:
- čas od zapadlosti terjatev;
- znesek terjatev;
- bonitetna ocena dolžnika;
- pravni naslov iz katerega izvira dolg (npr. prodaja blaga, storitev, posojilo, itd..);
- razpoložljivost podatkov o terjatvi (stanje dokumentacije, finančni podatki, ipd.);
- kako se je izvajala izterjava terjatev oziroma dolga do trenutka prenosa.