Kaj je brezglutenska hrana in na kaj moramo biti pozorni pri nakupu?

Dokler nam ne predstavlja zdravstvenih težav, nas večina na gluten pravzaprav sploh ne pomisli, ko pa nam enkrat prične povzročati težave, ugotovimo, da je gluten skoraj povsod in da si je življenje brez glutena (vsaj na začetku) zares težko predstavljati. Vendar kmalu ugotovimo, da glutena pravzaprav ni ”povsod” in da lahko najdemo veliko zdravih živil, ki glutena sploh ne vsebujejo in jih lahko zato brezskrbno pripravljamo doma.

Oglejte si celotno ponudbo brezglutenske hrane

Brezglutenska hrana

Najprej poglej kaj gluten sploh je.

Gluten je lepljiva, elastična in v vodi netopna beljakovina, ki jo najdemo v krušnih žitih, torej v pšenici, rži, ječmenu, piri in kamutu. Delež glutena je v različnih žitaricah različno velik. Največ ga je v pšenici in najmanj v ovsu, vendar so tudi tukaj mnenja zelo deljena.

Kakšne težave lahko povzroča gluten?

Potrebno se je zavedati, da težav z glutenom nimajo le ljudje, ki trpijo za celiakijo, pač pa gluten povzroča težave tudi ljudem z alergijo in intoleranco na gluten. Alergija na gluten se kaže z različnimi blagimi simptomi, kot so utrujenost, pomanjkanje energije, težave s sklepi, kožni izpuščaji, prebavne motnje, ki se kažejo kot napihnjenost, bolečine in krči v trebuhu, pogosto kot hude driske in včasih celo krvavitve iz črevesja. Na drugi strani pa je celiakija kronična avtoimuna bolezen, ki najpogosteje prizadene tanko črevo in je posledica preobčutljivosti na gluten. Klasični znaki celiakije so driska, napenjanje in bolečine v trebuhu, vendar se ta avtoimuna bolezen kaže tudi s številnimi drugimi znaki, kot so zastoj rasti, pomanjkanje teka ali izpuščajo na koži, in jo je posledično nekoliko težje prepoznati.

Vsa živila brez glutenaDa se izognemo zgoraj opisanim težavam, moramo torej ljudje, ki jim gluten škoduje, pričeti z življenjem na brezglutenski hrani in kupovati vse brez glutena. Zadeva se sprva sliši zares težka, vendar lahko ob današnji široki ponudbi brezglutenske hrane hitro ugotovimo, da izziv ne bo tako velik. Najpomembneje je, da iz prehrane izločimo žita, ki vsebujejo gluten. Mednje sodijo pšenica, ječmen, rž, pira in oves. Dovoljeni so: koruza, riž, ajda, proso, krompir, zelenjava, sadje, mleko, jajca, meso, ribe. Pozorni moramo biti na različne instant napitke, v katerih lahko najdemo gluten, prav tako pa se gluten nahaja v nekaterih vinih, v pivu in nekaterih omakah.

Sprva se nam bo zdelo, da ne moremo jesti skoraj ničesar, vendar bomo že po prvem ali drugem obisku trgovine ugotovili, da lahko večino glutenskih živil nadomestimo z brezglutenskimi in si tako pripravimo slastne testenine z našo najljubšo omako, pico brez glutena ali ajdove njoke.

Ko doma pripravljamo obroke moramo biti pozorni, da živila brez glutena ne pridejo v stik z glutenom. Če se s težavami sooča le eden član družine si je potrebno razdeliti prostor v kuhinji in določiti, kjer se bo pripravljala brezglutenska in kje glutenska hrana. Dobro je tudi, da ostali, ki živijo v gospodinjstvu in težav z glutenom nimajo, razumejo naše težave in nas pri njih podpirajo in nam nudijo svojo pomoč, saj bo tako naše življenje veliko enostavnejše.

Brezglutenska živila

Knjiga ”Življenje brez glutena” nam bo v veliko pomoč

Vsem, ki jim gluten povzroča težave, svetujemo, da se odločijo za brezglutensko hrano. Ker so vsaj začetki velikokrat težki, posameznik, ki se z brezglutensko hrano sooča, pa je največkrat poln vprašanj, smo v trgovini Norma za vas priskrbeli knjigo ”Življenje brez glutena”, ki vam bo pomagala na vaši poti do priprav zdrave hrane brez glutena v domači kuhinji. Knjiga pa ne bo v pomoč le bolnikom s celiakijo in alergijo na gluten, pač pa tudi alergikom na jajca in mleko, pa tudi vrtcem, šolam in drugim ustanovam, vpletenim v procese priprave brezglutenske prehrane. Nasploh vam v trgovini Norma ponujamo vse brez glutena, odločite pa se lahko tudi za nakup izdelkov brez laktoze in jajc.